آخرین خبرها
خانه / دسته‌بندی نشده / مواد غذایی مفید برای ایام ماه رمضان

مواد غذایی مفید برای ایام ماه رمضان

مواد غذایی مفید برای ایام ماه رمضان
با توجه به قرار گرفتن ایام ماه مبارک رمضان در گرمای تابستان و افزایش ساعات روزه داری، برای جلوگیری از تشنگی و گرسنگی در طول روز نیاز مبرم به یک برنامه ی غذایی مناسب احساس می شود.

عادت های غذایی و برنامه غذایی نامناسب در این ایام سبب می شود بسیاری از افراد توان روزه داری را نداشته باشند به دلیل خشک بودن معده در طول روز و کم شدن انرژی لازم برای هضم غذا توصیه می شود برای افطار از غذاهای سنگین و پرچرب مانند کله پاچه، حلیم، آش رشته استفاده نشود

زیرا بدن توان هضم آنهارا ندارد با توجه به اینکه در سفره های ایرانی علاوه بر افطاری مفصل از غذاهای سنگین دیگری مانند زرشک پلو با مرغ در شام سرو میشود.

در طول شانزده ساعت روزه داری که معده ضعیف شده است با خوردن اینگونه غذاها و افزایش ساعت هضم آنها فرد دچار بیخوابی می شود و هنگام سحر نیز میلی به خوردن سحری ندارد زیرا معده هنوز توان و گنجایش غذای دیگری را ندارد به همین دلیل توصیه می شود از غذاهای سبک و مفید مانند: فرنی بادام، شیر برنج با دارچین و یا شله زرد به همراه دارچین(دارچین مصلح این نوع غذا هاست) برای افطار استفاده شود.
همچنین  بهتر است با یک لیوان اب جوش یا یک لیوان چایی کمرنگ همراه دو عدد خرما روزه را باز کنیم زیرا معده که در طول روز خشک بوده است با ورود مایعات گرم و زود هضم، گرمی و خشکی خود را از دست می دهد و دوباره توان لازم را برای هضم پیدا می کند.

بهترین فرمول برای باز کردن افطار: یک قاشق غذاخوری نیمکوب از هر چهار مغز(گردو،پسته،بادام،فندق) را بیست دقیقه قبل از افطار در یک لیوان شیر داغ ریخته به همراه یک قاشق عسل یا دو عدد خرما بیست دقیقه بعد در هنگام افطار سرو شود.

کسانی که حساسیت غذایی به شیردارند میتوانند سوپ جو(بدون سیب زمینی و قارچ و شیر) یا یک استکان  شربت سکنجبین را جاگزین این ترکیب کنند و افطار را شربت سکنجبین باز کنند زیرا سکنجبین گرمی و خشکی صفرا را از بین می برد و رطوبت لازم را به بدن می رساند.
سوپ جو سبک برای افطار: جو+گوشت سینه مرغ یا گوشت گوسفند+هویج+جعفری،گشنیز تازه+ادویه لازم(نمک،زردچوبه و…)
به دلیل افزایش دما در فصل تابستان و مطابقت آن با ایام ماه مبارک رمضان روزه داری در این ایام به نسبت دشوار تر است به همین سبب برای جلوگیری از تشنگی در طول روز توصیه می شود از لباس زیر سفید و همچنین از طیف رنگ های سرد مانند آبی و سفید در لباس ها استفاده شود زیرا این رنگ ها دارای مزاج سرد هستند و رطوبت بدن را نگه می دارند همچنین استشمام بو های خنک و مرطوب مانند بوی گلاب،سیب،پرتقال و لیمو نیز از بروز تشنگی جلوگیری می کنند در سحری نیز استفاده از غذاهای ترش و شیرین و مواد غذایی مانند زرشک و الو بخارا به دلیل رطوبت زیاد از تشنه شدن جلوگیری می کند.
استفاده از میوه های مختلف مانند هندوانه و طالبی شیرین نیز فقط در حدفاصله بین شام و خواب توصیه می شود (یک ساعت بعد از غذا و یک ساعت قبل از خواب) ودر هنگام افطارو یا سرو شام از سبزیجات مختلف به دلیل داشتن رشته های سلولوزی و کمک به هضم سریع غذا نیزاستفاده شود.

درباره‌ی عطاری شفا

همچنین ببینید

ژل رویال معجزه ی درمانگر طبیعت

ژل رویال معجزه ی درمانگر طبیعت شاه انگبین یا ژل رویال، ماده ای غلیظ و …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *